Elektronický slovník nebo papírový???

7. května 2010 v 13:11 | Alex Porp
V tomto článku budeme se snažit porovnat dva různé typy slovníků - elektronické a papírové. Za základnu elektronických slovníků, vemen elektronické kapesní slovníky, které mohou být použity kdykoliv a kdekoliv.
"Elektronický kapesní slovník" či "elektronický kapesní překladatel" se staly běžnými pojmy. Při tom slovo "elektronický" charakterizuje svůj objekt na tolikéž povrchně, nakolik opačný mu atribut "papírový" - tradiční slovníky. Obvykle předpokládá, že elektronický slovník - je zavedený do něho papírový slovník, který je vybaven pohodlnými prostředky vyhledávání, zobrazování a překladu.
Dříve než přejdeme k možnostem elektronických slovníků, se zastavíme na problematice klasických "papírových" slovníků.
Problémy "papírových" slovníku, jako nosiče informací.
Tradiční "papírový" slovníky mají podle našeho názoru zásadní ě základní nedostatky, charakteristické pro tuto oblast lidské činnosti:
1. Čím větší je objem "papírového" slovníku, čím větší, kompletnější a důkaznější popis lexikálních významů, tím je obtížnější v používání.
Příkladem je 20ti tomný Oxfordský slovník. Pokuste se najít něco ve slovníku a okamžitě pochopíte, že čas strávený na hledání je příliš dlouhý.
2. Čím plnější a hlubší popis významy slov, tím slovník méně odpovídá současné jazykové a kulturní situaci.
Velmi dlouhý cyklus tvorby a modifikace papírových slovníků přivede k tomu, že hodnoty, příklady a překlady slov a výrazů se podstatně liší od reality. Změna jazyka je rychlejší, než dochází ke změnám v papírových slovníkách. Zejména je to typické pro hovorovou lexiku. Funkce fixace současného stavu jazyka mají malé slovníky, ale nové významy slov a jejich překlady, často odděleny od svých jazykových kořenů, špatně nebo libovolně vysvětlený.
A proto můžeme tedy s jistotou tvrdit, že "papírové" slovníky - toto už předešla etapa vývoje v oblasti výuky cizích jazyků. Kde je tedy ten výstup z této situace? Podle našeho názoru - je to rozvoj elektronických paměťových médií, zejména - elektronických kapesních slovníků.

Možnosti elektronických slovníků.
Elektronické slovníky umožňují překonat některé z uvedených problémů. Mezi nové funkce elektronického slovníku patři:
1. Mnohem větší možnosti zobrazení obsahu slovníkových článku (slova a jeho překlady), včetně možnosti částečného zobrazení podle různých kritérií, různé grafické nástroje, které se nepoužívají v běžných slovníkách.
2. Využití pro přístup k obsahu různých lingvistických technologií, jako jsou morfologické a syntaktické analýzy, full-textové vyhledávání, identifikace a syntéza zvuku, atd.

Z hlediska uživatelé smysl realizace v elektronickém slovníku všech těchto technologií spočívá v tom, že stává se možným rychle získat informace, která je obsažena někde v hlubinách slovníku a přímo odpovídá té žádosti, která je formulována uživatelem ve vhodné pro něho formě. Jako příklad, můžeme představit česko-anglický slovník společnost ECTACO ECz900T. Úplný popis funkcí slovníku je možné nalézt na adrese www.cz-slovnik.cz.

Neměli bychom však zapomínat, že elektronický slovník - to přece jen není kniha, to je skutečný pracovní přistroj, od něhož můžeme očekávat aktuality, přesnosti a snadnosti použití. Nová slova, termíny, a celé pojmy objevují se s hrozivou rychlostí a okamžitě nachází své místo v jazyce. Operativně odrážet všechny jazykové změny a dodatky(doplnění) v papírových slovníkách není možné z pochopitelných důvodů: příliš často je třeba opakovat celý multi-krokový a dráhy cyklus editování, předtiskové přípravy, a totiž samotného tisku.
Možnost rychlého doplnění / aktualizaci elektronického slovníku, nenáročnost na systémové zdroje, kompaktnost programu a relativní snadnost její vytvoření umožňují slovníkům Partner 900 společnosti ECTACO (www.ectaco.cz) zajistit maximální komfort, jak při výuce cizích jazyku, tak i při používání v jiných oblastech profesionální činnosti.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama